معرفت شهودی در کلام شمس تبریزی
نویسنده
چکیده مقاله:
بینش عرفانی نوعی از حکمت دینی مبتنی بر وحی است که مؤمنان به این نوع بینش، هستی حقیقی را از آن خدا میدانند و ماسویالله را باطل میپندارند و معتقدند که آنچه هست جلوهای است از او. صاحبان این بینش، عشق به حق و تصفیة باطن از تعلّقات جسمانی را وسیلة نیل به معرفت میبینند. آنان عقل بحثی را به سبب تقیّد آن به مقولات ذهنی از وصول به کمالی که غایت وجود انسان است، ناتوان مییابند. از نظر عرفا از جمله شمس بهترین راه شناخت حق تعالی، معرفت شهودی است. در این پژوهش تلاش میشود، جایگاه شهود و عقل در تفکر شمس نشان داده شود. برآیند پژوهش حاکی از آن است که شمس بر این باور بود که استدلال اگرچه گرهگشای پارهای از مشکلات است، اما برای طالبان کوی حقیقت کافی نیست. از دیدگاه شمس توحید حقیقی، دیدار شهودی است. برای وصول به چنین معرفتی باید در طریق سلوک قدم نهاد و مجاهدتها ورزید. تا با زدودن دل انوار ربوبی بر قلب و قوای ادراکی سالک بتابد و ابواب مشاهدت و مکاشفت بر وی گشاده گردد.
منابع مشابه
انسان در جهانبینی شمس تبریزی
جهانبینی فردی یا گروهی، به طور کلی، مجموعه نگرشهای فرد یا گروهی خاص، در باب جهان هستی، خالق هستی و انسان را در بر میگیرد. اهمیت بررسی جهانبینی از آنجا سرچشمه میگیرد که اعمال انسانها بر اساس جهانبینی آنها صورت میپذیرد. در سخنان باقی مانده از شمس تبریزی در مقالات، نکتهها و موضوعهای فراوانی بیان شده است که با بررسی دقیق آنها میتوان جهانبینی شمس تبریزی را دریافت. هدف این مقاله تبیین نگ...
متن کاملمعرفت شهودی در فلسفه افلاطون
افلاطون در جستوجوی معرفتی است که آدمی را به فضیلت اخلاقی و سعادت برساند؛ اما معرفتشناسی او گاه به نتیجهای سلبی میانجامد، و تنها حاکی از آن است که به یاری روش دیالکتیک، یا هرگونه روش متکی بر زبان و واژگان، یا مادام که روح در قالب جسم اسیر است؛ نمیتوان به معرفت رسید. شهود پاسخی ایجابی است که افلاطون برای پرسش معرفتشناسی خود مییابد. او در آثار میانی خود، به سه طریق اصلی، دستیابی به شهود ر...
متن کاملتأویل در مقالات شمس تبریزی
تأویل و معنا و قلمروهای مرتبط با آن در مقالات شمس تبریزی از جمله موضوعهایی است که با همة اهمیّت و کارکردی که در حیطة پژوهشهای عرفانی و بهویژه مولویشناسی و نیز شناخت احوال و افعال شمس تبریزی دارد، هنوز چنانکه باید مورد تدفیق و تحقیق قرار نگرفته است. شمس از آنجا که ذاتاً شخصو شخصیّتی درونبین و رمزگرا دارد، به مسألة تأویل توجّه بسیار نشان داده است و تقریباً در سراسر مقالات، تأویل را در ...
متن کاملشمس تبریزی و اقبال لاهوری
عشق مولانا محمّد اقبال لاهوری به حضرت مولانا جلال الدّین محمّد بلخی معروف به مولانا روم، بسیار و الهانه و عاشقانه و آشکار است. او مولانا را با نام ها و صفات مختلف که از آنها احترام و ارادت خاص وی نسبت به مولانای روم ظاهر می شود، صدا می کند، مانند: مولانا، مولوی، مولانا روم، مولوی رومی، جلال، ملّا، جلال، رومی، پیر رومی، پیر حق سرشت، پیر یزدانی، پیر عجم، مرشد روم، سالار روم و آخوند روم، حکیم پاک زاد ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 8 شماره 2
صفحات 63- 89
تاریخ انتشار 2017-09-22
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023